خانه/معماری و دکوراسیون/دکوراسیون داخلی/انواع طراحی های مختلف میز
آخرین بروز رسانی: 13ام تیر, 1402

انواع طراحی های مختلف میز

میز جزیره آشپزخانه یکی از انواع مدل‌های کابینت آشپزخانه و […]

میز جزیره آشپزخانه

یکی از انواع مدل‌های کابینت آشپزخانه و طراحی دکوراسیون آن مدل جزیره است. این طرح مدرن بیشتر برای آشپزخانه‌های مدرن و شیک استفاده می‌شود. با این حال، علاقمندان به مدل کلاسیک هم از جزیره آشپزخانه استقبال می‌کنند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های جزیره آشپزخانه میز آن است. میز جزیره آشپزخانه در انواع طراحی‌های مختلف کاربرد دارد.

میز جزیره آشپزخانه

مدل جزیره آشپزخانه

یکی از طرح‌های زیبای کابینت آشپزخانه مدل جزیره است. در این مدل که برای تمامی انواع آشپزخانه‌ها با هر اندازه‌ای قابل استفاده است، یک میز در مرکز یا بخش جدا کننده آشپزخانه قرار داده می‌شود. در اکثر مواقع میز جزیره در مرکز آشپزخانه قرار می‌گیرد. طراحی میز جزیره آشپزخانه و موارد مصرف آن بسیار متنوع است. مدل جزیره برای آشپزخانه‌های کوچک با فضای کم بسیار مناسب است و باعث استفاده بهینه از فضاهای خالی می‌شود. البته این مسئله تا حد زیادی به نوع طراحی جزیره آشپزخانه هم بستگی دارد.

میز جزیره

دلیل نامگذاری مدل جزیره آشپزخانه استفاده از بخش مجزای آن به شکل یک جزیره در وسط یا کنار آشپزخانه است. این بخش مرکزی به اشکال مختلفی طراحی می‌شود که میز جزیره جزء اصلی آن است. میز جزیره از دو بخش رویی و سطح و بخش زیرین تشکیل شده است. معمولا سطح میز جزیره با متریال‌هایی مثل سنگ، چوب یا سایر متریال‌های ساخت کابینت طراحی می‌شود. بخش زیرین هم صرفا می‌تواند با یک طرح خاص مثل کابینت‌بندی یا طرح‌های ترکیبی طراحی شود. انتخاب نوع طراحی میز جزیره آشپزخانه به سلیقه شما و همچنین توصیه طراحان بستگی دارد.

طراحی میز جزیره

یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های مدل کابینت جزیره طراحی میز آن است. از آنجایی که میز در مرکز دید قرار دارد، نمای بسیار زیبا و مدرنی به آشپزخانه می‌دهد. لذا توجه به طراحی میز تاثیر بسیار زیادی روی نمای ظاهری آشپزخانه و همچنین کابینت‌های خواهد داشت. نحوه طراحی میز جزیره آشپزخانه به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل تاثیرگذار عبارتند از:
⦁ ابعاد و اندازه آشپزخانه
⦁ مدل کابینت ها و جنس و طرح آنها
⦁ مدل دکوراسیون خانه (مدرن، کلاسیک، نیمه مدرن یا نیمه کلاسیک)
⦁ میزان نیاز به استفاده از فضاهای خالی
⦁ سلیقه شخصی
هر کدام از این عوامل به نوبه خود در نوع طراحی میز جزیره تاثیر بسیار زیادی دارند. از این رو، طراحی‌های مختلفی هم برای میز جزیره آشپزخانه وجود دارد.

طراحی میز جزیره

انواع طراحی های مختلف میز جزیره

سلیقه شما تا حد زیادی روی طراحی کابینت‌ها به‌خصوص میز جزیره دخیل است. اینکه بخواهید زیر میز جزیره را خالی بگذارید یا اینکه از فضای آن استفاده بهینه‌ای بکنید، تنها یکی از فاکتورهای تعیین کننده بر مبنای سلیقه شماست. خوشبختانه مدل های متنوع و مختلفی برای طراحی میز جزیره آشپزخانه وجود دارد که رضایت مشتری با هر وع سلیقه‌ای را جذب می‌کند. این طراحی‌ها در حالت کلی برای تعیین هندسه میز، جنس آن و فضای خالی زیر میز است.

طراحی هندسی میز

انتخاب یک شکل هندسی مناسب برای میز جزیره اهمیت زیادی در ظاهر و همچنین کاربرد آن دارد. این انتخاب به سلیقه شخصی شما و همچنین کوچکی یا بزرگی آشپزخانه شما بستگی دارد. در اکثر خانه‌ها یا آشپزخانه‌های مدرن محدودیت خاصی برای انتخاب یک شکل هندسی خاص وجود ندارد. از جمله طراحی‌های هندسی متداول برای جزیره  و همچنین میز جزیره آشپزخانه عبارتند از:
⦁ جزیره چهارگوش
⦁ میز جزیره L شکل
⦁ جزیره گرد یا هلالی
⦁ میز جزیره U شکل

جزیره چهارگوش

یکی از ساده‌ترین و متنوع‌ترین شکل هندسی میز جزیره، طراحی چهارگوش است. میز مستطیلی شکل یا مربع رایج‌ترین طراحی‌های چهارگوش برای جزیره آشپزخانه هستند. این طرح در عین سادگی و ظاهری معمولی بسیار کاربردی است. در این طرح می‌توانید از فضای رویی و زیرین میز جزیره استفاده زیادی کنید. از جمله مزایای این طرح، کارایی بالا، فضای ذخیره‌سازی مناسب و همچنین امکان جابجایی راحت در آشپزخانه است. سطح رویی میز جزیره آشپزخانه را می‌توانید با اجاق گاز صفحه‌ای، سینک ظرفشویی یا کاملا به شکل یک میز ساده بدون هیچ وسیله خاصی طراحی کنید.

جزیره چهارگوش

جزیره L شکل

یکی دیگر از طرح‌های هندسی مدرن و زیبا برای میز، جزیره L شکل است. همان‌گونه که از نام این طرح پیداست، شکل هندسی آن مانند ال انگلیسی است. این مدل معمولا برای آشپزخانه‌های کوچک‌تر مناسب است. میز ال شکل در گوشه‌ای از آشپزخانه و معمولا در فضای جداکننده آشپزخانه از اتاق پذیرایی یا هال قرار داده می‌شود. این مدل به دلیل دوطرفه بودن می‌تواند کاربرد دوگانه‌ای داشته باشد؛ به این معنی که از یک طرف آن به عنوان میز ناهارخوری و از سمت دیگر برای کارهای آشپزخانه مثل پخت‌وپز و یا شستشو می‌توانید استفاده کنید.

جزیره گرد یا هلالی

یکی دیگر از طرح‌های زیبا و چشم‌نواز برای جزیره آشپزخانه طرح هندسی گرد یا هلالی است. میز جزیره گرد یا هلالی به شکل یک گردی کامل، نیمه‌گرد یا صرفا یک هلال است. این نوع جزیره مانند سایر انواع مدل‌های دیگر کاربردی و جادار است. جابجایی در آشپزخانه با این نوع جزیره راحت و ساده است.

جزیره گرد یا هلالی

جزیره U شکل

میز جزیره U شکل طرحی شیک و مدرن برای آشپزخانه‌های بزرگ و جادار است. میز U شکل طرحی فانتزی و البته بسیار کاربردی است. استفاده از این مدل به همه توصیه نمی‌شود و بیشتر برای آشپزهای حرفه‌ای که زمان زیادی را در آشپزخانه می‌گذرانند مناسب است.

طراحی زیر میز جزیره

بخش دیگری از طراحی میز جزیره آشپزخانه مربوط به فضای زیر میز است. در کنار طراحی هندسی میز و همچنین سطح رویی آن که در بالا به آن اشاره کردیم، طراحی زیر میز هم اهمیت بسیار زیادی دارد. شما از زیر میز آشپزخانه هم می‌توانید استفاده کاربردی کنید و هم اینکه صرفا برای دکور یا زیباسازی آشپزخانه استفاده کنید. برای طراحی فضای زیرین میز جزیره آشپزخانه مدل‌های مختلفی وجود دارد که رایج‌ترین آنها عبارتند از:
⦁ میز جزیره خالی
⦁ ویترین شیشه‌ای
⦁ کابینت و کشوهای زیر میز
⦁ شلف‌های فانتزی
⦁ طراحی ترکیبی

میز جزیره خالی

در این مدل فضای زیر میز جزیره آشپزخانه کاملا خالی است. این میز ساده را می‌توانید به عنوان میز ناهارخوری، میز کار برای پخت‌وپز و همچنین فضایی برای تعبیه سینک و اجاق استفاده کنید. این نوع میز بسیار اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است و ساخت آن هزینه زیادی ندارد.

میز جزیره خالی

کابینت و کشوهای زیر میز

یکی از طرح‌های بسیار کاربردی و در عین حال هزینه‌بر آشپزخانه جزیره‌ای یا میز جزیره با کابینت یا کشوهای زیرین است. این نوع میز جزیره برای آشپزخانه‌های بسیار کوچک که فضای ذخیره‌سازی کمی دارند، مناسب است. استفاده از کابینت و کشوهای زیر میز دیگر فضایی برای قرار دادن صندلی یا شلف و قفسه‌های تزیینی در اختیار شما قرار نمی‌دهد؛ مگر اینکه از یک طرح تلفیقی استفاده کنید.

ویترین شیشه ای

کاربرد دیگر برای فضای زیر میز جزیره آشپزخانه استفاده از آن به عنوان یک ویترین شیشه‌ای است. این طرح کاملا تزیینی است. از ویترین شیشه‌ای زیر میز جزیره آشپزخانه می‌توانید برای نگهداری ظروف سفالی، مجلسی یا تزیینی و زیبا استفاده کنید. این طرح در کنار نمای زیبایی که به آشپزخانه می‌دهد، برای نگهداری ظروف قیمتی و گرانبها هم مناسب است.

شلف‌های فانتزی

استفاده از شلف‌های فانتزی و قفسه‌های باز در زیر میز نظم و ترتیب خاصی به آشپزخانه شما می‌دهد. شما از این شلف‌ها هم برای ذخیره وسایل و هم طراحی دکوراسیون خود می‌توانید استفاده کنید. کاربردها شلف‌ها در فضای خالی زیر میز باعث می‌شود تا وسایل بیشتری را با نظم بهتری در کنار هم بچینید.

شلف‌های فانتزی

طراحی ترکیبی

یکی دیگر از مدل‌های مدرن و کاربردی برای طراحی فضای زیر میز جزیره آشپزخانه مدل ترکیبی است. در این نوع طراحی شما از دو یا چند طرح برای چیدمان فضای زیر میز استفاده می‌کنید. مثلا این فضا را به دو یا سه قسمت تقسیم می‌کنید و هر قسمت از آن را برای طرح خاصی اختصاص می‌دهید. از جمله رایج‌ترین طرح‌های ترکیبی زیر میز استفاده از کابینت و صندلی است. یعنی یک طرف فضای زیر میز را کابینت‌بندی می‌کنید و طرف دیگر آن را خالی گذاشته و با صندلی‌ پر می‌کنید. طرح دیگر استفاده تلفیقی کابینت و ویترین یا شلف است. انتخاب هر کدام از این طرح‌ها به سلیقه شخصی شما و همچنین نیاز آشپزخانه به فضای در دسترس بستگی دارد.

میز جزیره آشپزخانه متحرک

مدل میز جزیره متحرک میزی با چرخ‌های گردان و قابل حرکت است. این میز قابلیت جابجایی و انتقال دارد و برای آشپزخانه‌های کوچک بسیار مناسب است. به‌خصوص اگر فضای کافی در آشپزخانه برای تعبیه یک میز جزیره ندارید و با این حال علاقه زیادی به این نوع طراحی دارید می‌توانید از جزیره متحرک استفاده کنید. چراکه در شرایطی که نیاز به فضای بیشتری در آشپزخانه دارید می‌توانید این میز متحرک را به گوشه‌ای ببرید و آن را جابجا کنید. به این ترتیب فضای آشپزخانه هم بازتر می‌شود.

انتخاب بهترین طراحی برای میز جزیره و جنس پیشخوان

همان طور که خودتان هم در این مقاله مشاهده کردید طراحی مدل کابینت جزیره و همچنین میز جزیره آشپزخانه تنوع بالایی دارد. انتخاب بهترین طرح برای میز جزیره به ابعاد و اندازه آشپزخانه شما، به نوع دکوراسیون داخلی آن و همچنین دکوراسیون خانه و میزان هزینه‌ای که برای طراحی و ساخت کابینت می‌کنید و عواملی دیگر بستگی دارد.
انتخاب بهترین متریال برای جنس پیشخوان جزیره هم به نوع کارکرد میز جزیره بستگی دارد. برای میز‌های ساده با سطحی یکنواخت و بدون اجاق گاز یا سینک جزیره‌ای معمولا چوب طبیعی یا صنعتی مثل ام‌دی‌اف، ممبران یا پی‌وی‌سی گزینه‌های خوبی هستند. در غیر این صورت، سنگ برای جنس پیشخوانی که دارای سینک یا اجاق گاز است، انتخاب بهتری است.

دسته‌بندی: دکوراسیون داخلی

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه